Prosessledelse

Gode, involverende prosesser kan bidra til bedre og mer målrettet synlighet for forskningen og forskningsresultater. I tillegg kan det bidra til verdifulle innspill til forskningsprosjekter underveis, fra prosjektstart til etterarbeidsfasen. Kommunikasjonsavdelingen har ekspertise på tilrettelegging, gjennomføring av og samhandling i prosesser.

Prosessledelse og hva kommunikasjonsavdelingen ved CICERO kan tilby

Vi bruker ulike metoder og verktøy i prosessene, og har kunnskap om både gode enkeltøvelser, men også om hvordan legge opp arbeid og prosesser over tid for å skape eierskap til, felles engasjement og kunnskapsdeling hos deltakerne.  Dette kan være gjennom et helt prosjekt, workshops som strekker seg over flere dager, eller et par timers seminar.

Målsetningen er ofte å både få og gi så mye (og så riktig som mulig) kunnskap fra deltakerne, og også å sikre samskaping (co-production) av for eksempel anbefalinger, både på policy-nivå og forskningsnivå i et prosjekt. Prosesstøtte kan også være relevant for involvering i arbeidet med kommunikasjonsvirkemidler, som videoer og infographics.

Kommunikasjonsavdelingen har erfaring med å gi prosesstøtte til eksterne aktører som Miljødirektoratet, Klima- og miljødepartementet og IPCC. 

Prosessledelse kan gis for både digitale og fysiske møter og workshops.

Oppsummert kan vi bidra med følgende, på prosjektnivå:

  • Metoder for å bygge eierskap og involvering fra begynnelsen av prosjekter
  • Oppbygging av workshops og seminarer for å bidra til god struktur og engasjement
  • Forslag til hvordan man kan utarbeide konkrete resultater/outputs
  • Prosesser for involvering og samskaping (co-production) av kommunikasjonsvirkemidler
  • Prosesser for utarbeiding av godt forankrede anbefalinger fra forskningsprosjektet, både på policy-nivå og forskningsnivå i samarbeid med forskere og eventuelle samfunnspartnere
  • Identifisering av relevante målgrupper og kontakter gjennom hele prosjektet

På workshop/seminar-nivå kan vi bidra med blant annet:

  • Konkrete innspill til prosessøvelser, og evt. gjennomføringen av disse
  • Sette sammen grupper utfra pedagogiske og metodiske hensyn
  • Tenke gjennom rekkefølge og utarbeide oppgaver og spørsmål
  • Lage kjøreplan på bakgrunn av ovennevnte
  • Møteledelse
  • Fasilitere gruppearbeid
  • Sørge for at læringspunkter/hovedessens blir med videre ved bruk av ulike metoder
  • Innspill til relevante deltagere og rekruttering av disse

Ta gjerne kontakt med oss hvis du trenger hjelp til store eller små prosesser.